Malungs skinnindustriförening
Bertil Bock representerade Malungs skinnindustriförening på glotorget när Dagens Nyheter fotograferade 1965
Skinnföretagen i Malung samarbetade i en förening "Skinnfabrikant-föreningen". Syftet var att ha ett samarbetsorgan för gemensam reklam.
Sven-Lennart Skinnar, CEO-Erik och Jonas Hinders, började diskutera behovet av att öka allmänhetens medvetande och känsla för skinn som alternativ till textilier som material i kläder. Detta var början till en gemensam reklamkampanj för skinn från Malung. Gruppen fick förtroendet att leda denna unika kampanj. Finansieringen löstes genom ett genialiskt uppslag av Jonas Hinders. Förslaget gick ut på att genom råvaruleverantörerna hjälp uttaxera 3 öre per kvadratfot av malungsföretagens gemensamt förbrukade skinn. Det krävdes naturligtvis att ingen av Malungs över hundra fabrikanter protesterade mot denna extra pålaga. Ingen av fabrikanterna protesterade. Kampanjen för skinn från Malung pågick i flera år och hade till följd att fabrikanterna ansträngde sig med att förse marknaden med nya skinnmodeller och typer av skinnkläder. Efterfrågan ökade dramatiskt och skinn hamnade i modediskussionen. Nu var det inte längre bara bryggarfracken och skinnrocken som gällde.
// Sven Lennart Skinnar Oktober 2014
Åke Matsson
Sven-Lennart Skinnar
Evert Eriksson
Rickard Thunberg var anställd och drivande kraft inom skinnindustriföreningen
Ordföranden för malungs Skinnindustriförening