Glaceläderfabriken AB Kävlinge
Hans Möller f1861
Frans Möller f1897
Väldiga mängder skinn har kommit till Malung i paket med denna logotype
Fabriksbyggnaderna. Bild från jubileumsskrift 1948
Fabriksbyggnaderna från ovan. Flygfoto från jubileumsskrift 1948
A/B Glacéläderfabriken (förut Malmö Handsk- & Glacéläderfabriks A/B) anmäldes till bolagsregistret i Malmö den 11/5 1898, och driften igångsattes den 1/7 samma år. Företaget startades av Hans J. W. Möller f1861
Hans Möller hade som ung man flyttat över från Danmark och började gemensamt med sin fader fabrik för oljekläder i Malmö. Denna övertog han snart och den utvidgades sedan att omfatta mösstillverkning och handskfabrikation.
Garveriet förlades till Kävlinge, enär Kävlingeåns vatten ansågs särskilt lämpat för glacéskinnsgarvning. Byggnaden påbörjades på våren 1898 och fabriken stod färdig på hösten samma år.
1925 övertog Hans Möllers son Frans Möller rollen som VD
tillverkningen kunde successivt ökas och utgjorde 1946 ca 36000 skinn per vecka
Namnet glacéläder kommer från en speciell garvningsmetod med alun, ägg och vetemjöl för att göra hudarna riktigt mjuka.
Företaget hade som mest omkring 400 anställda. Det lades ned 1989
Fotografier & annat skannat material
Från garveriet i Kävlinge under storstrejken 1909.
På bilden är det företagsledningen som fick rycka ut och jobba
Ett av råvarumagasinen
Interiörbild garveriet
Slipavdelningen
Interiörbild garveriet
Kalkhuset
Ullmagasinet
Glaceläderfabrikens driftvärn
Fabrikens eget fotbollslag 1948
Färdiglagret fullt med skinn
Lastning/ lossning vid järnvägsspår på industriområdet
Jubileumsbok 1948
Malungs skinnaktiebolag, Malung
Länk till en egen sida om Malungslagret
Hälsingborgs Pälsberederi i Raus Helsingborg
Kristiansand skinngarveri i Norge
Fabriken i Mossby Norge
Öl-krus med reklam från Frans Möllers tid. Foto Jonas Möller
Reklamskylt från Malungslagret
Skannad på Jannesgården
Foto Hans Öjes 2013
Fabriksbyggnaderna finns kvar än idag (2013), men där är nu industrihotell och kontor för ett antal småföretag
Den klassiska logotypen finns fortfarande kvar på fabrikens skorsten